Uitgangspunt voor deze choreografie is het fenomeen van de dansmarathon tijdens de crisisjaren in de USA.
Sidney Pollack maakte hierover de film They shoot horses, don’t they?, die als inspiratie diende voor de choreografen. Zij gebruiken de dansmarathon als decor en omgeving om hun eigen beelden te creëren van gedrevenheid, vriendschap en zelfdestructie. De speciaal gecomponeerde muziek van José-Luis Greco sluit nauw aan op de periode van de dansmarathons.
Voor het eerst werkten van der Hoff en Verdoorn samen. Zo te zien was de samenwerking vruchtbaar, want nergens bleek dat het stuk twee makers had. Uitgangspunt was het schrijnend fenomeen ‘de dansmarathon’ zoals die zich in de crisisjaren in de Vereningde Staten voordeed. De Amerikaans Jose-Luis Greco kreeg opdracht de muziek te componeren. Op zulke muziek is het goed dansen en dat deed het voltallige gezelschap dan ook. Groepsdansen in ballroomachtige stijl werden afgewisseld met krachtige mannendansen, zwoele duetten met unisono vrouwentrio’s. Ondanks het thema van de uitputting bezit het stuk genoeg adem, vooral door de vloeiende manier waarop de onderdelen met elkaar verbonden zijn. De uitvoering was – zoals ook in de andere stukken bijzonder sterk: bruisend en pakkend.
– Trouw
Première 1991
Choreografie Neel Verdoorn, Glenn van der Hoff
Dans Ellen Dijkstra, Fjorela García, Nathalie Ho-Kang-You, Annabelle Lopez Ochos, Froilán Medina Hernández, Teck Voon Ng, Roberto Ong-A-Kwie, Jane Poerwoatmodjo, Samuel Ribeiro de Castro, Natascha Siegertsz, Daan Wijnands
Muziek José-Luis Greco i.s.m. David Rothschild
Live muzikanten Hermine Deurlo (arrangement, saxofoon, chromatische mondharmonika), Robert Hootsen (trompet, flugelhorn), Pierre Roomenburg (saxofoon(s)), Leon Steuns (saxofoon(s))
Toneelbeeld Glenn van der Hoff en Neel Verdoorn
Kostuums Atelier van den Berg en de Raad i.s.m. Djazzex
Licht Eric Blom
Fotografie Theo van der Schoot