« terug

Hopper in première

Het Internationaal Danstheater maakt in samenwerking met het DoelenEnsemble uit Rotterdam een dansvoorstelling met als uitgangspunt het werk van schilder Edward Hopper. Vanuit een wederzijdse interesse in Hoppers schilderijen en filosofie werkten Neel Verdoorn (choreograaf van het Internationaal Danstheater) samen met Maarten van Veen (muzikale samenstelling van het DoelenEnsemble) een eerste idee voor een voorstelling uit, met drie markante dansers en live muziek van drie top musici (piano, viool en klarinet). Muziek van onder meer Aaron Copland, Leonard Bernstein, Philip Glass, Max Richter en een nieuw werk van componiste Meric Artac.

Edward Hopper (1882-1967) is een Amerikaanse kunstenaar en wordt algemeen beschouwd als één van de belangrijkste realistische schilders van Amerika in de twintigste eeuw. Het werk van Hopper toont een realisme, dat geen exacte weergave is van hetgeen we kunnen zien, maar geeft daar een bewerking van. In bijna al zijn schilderijen speelt eenzaamheid een grote rol. Zijn werk wordt bewonderd om de compositie, de vorm en de lichtwerking.

Hopper is de tweede productie in de samenwerking van de twee genoemde gezelschappen. Elk schilderij van Hopper heft een verhaal voordat het stilstond, en lijkt verder te gaan na het zogenaamde ‘foto’ moment. Wat was ervoor en wat gebeurde erna? De tijd lijkt uitgerekt en zijn schilderijen waren een verzet tegen de moderne vervreemding. In de dans zien we verstilde taferelen die tegelijkertijd licht verontrustend zijn: de moderne mens verbeeld als een geïsoleerd en melancholiek wezen. De muziek geeft kracht om zijn isolatie te doorbreken. Realistische beelden die emotioneel, actief, dissonant en dan weer in harmonie zijn. Een verhaal over ‘de tijd’. De dansvoorstelling houdt ons een spiegel voor. Een fascinerende muzikale en dansante reis door het werk van één van de meest baanbrekende kunstenaars van de vorige eeuw.

De dansers Jeroen van Acker is een Belgische danser en studeerde aan Codarts, Rotterdamse Dansacademie. Van Acker danste bij onder meer Dansgroep Amsterdam, het Scapino Ballet en bij De Nederlandse Opera. Sinds 2012 danst Jeroen bij het Internationaal Danstheater. Lorenzo Capodieci is een freelance danser en van Italiaanse afkomst. Hij studeerde af in 2013 aan de Rotterdamse Dansacademie Codarts. Sindsdien heeft Capodieci gewerkt met verschillende dansgezelschappen en choreografen. Francesca Peniguel kreeg haar opleiding in Brisbane, Australië. Ze trad op met verschillende gezelschappen voor ballet en moderne dans in Duitsland , Zwitserland, Italië en Nederland. Peniguel danste in het ballet van de Komische Oper Berlin, het Staatstheater Oldenburg en Conny Janssen Danst. Francesca werkt sinds 2013 bij het Internationaal Danstheater.

De voorstelling
Alle drie de dansers dansen zeer gedisciplineerd en hun dansbewegingen gaan feilloos over in strakke lijnen. Al snel blijkt dat de dansnummers op muziek van Glass, Copland, Bernstein, Richter, Artac en Abrahamsen aan elkaar zijn geregen en in één geheel worden gepresenteerd. Zeer deskundig begeleid door het DoelenEnsemble bestaande uit: Ilse Eijsink (klarinet), Jellantsje de Vries (viool) en Maarten van Veen (piano). Voor het kostuumontwerp tekent Ben Voorhaar en Voorhaar laat deze dansvoorstelling de uitvoerenden in zwarte kleding dansen. Het licht- en decorontwerp is verzorgd door Pelle Herfst. Herfst heeft gekozen voor een eenvoudig decor dat functioneel is en een filmisch lichtontwerp. Zijn lichtontwerpen voor theater onderscheiden zich vooral door zijn filmische aanpak in decoupage (het opknippen van scènes), stijl en contrast. Het begin van de voorstelling is tamelijk monotoon en wint in kracht naar het einde toe. Toch was er gedurende de gehele voorstelling geen verrassend lichtontwerp hetgeen zeker geen afbreuk doet aan de kwaliteit van de voorstelling. Voor de echte liefhebber van moderne dans en muziek heeft deze voorstelling zeker alles in zich. Na ruim 60 minuten mochten de uitvoerenden een hartelijk en mooi applaus in ontvangst nemen waarbij terecht ‘Bravo’ werd geroepen.

Hans van Oort, theaterparadijs.nl

« terug